کد مطلب:212845 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:35

نصر بن قابوس لخمی کوفی
شیخ طوسی (ره)، او را از اصحاب امام صادق (ع) [1] و امام كاظم (ع) [2] شمرده است. او از سه امام: حضرت جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی الرضا علیهم السلام روایت كرده، و در پیشگاه این بزرگوران منزلت و تقرت بسیار داشته است. [3] .

شیخ طوسی، رحمه الله، در كتاب غیبت، فرموده كه نصر در طول بیست سال وكیل امام جعفر صادق (ع) بود و شناخته نشد. [4] .

نویسنده گوید: وكالت نصر از طرف حضرت صادق (ع) دلیل عدالت و وثاقت اوست، و گرنه حضرت امام جعفر صادق (ع) او را بر اموال مسلمانان امین قرار نمی داد.

نصر مردی فاضل و نیكوكار بود [5] ، و شیخ مفید در ارشاد فرموده كه او از خواص و ثقات حضرت موسی بن جعفر (ع)، و از اهل علم و ورع و فقه بود، و از شیعیان آن حضرت است. [6] .

از نصر بن قابوس روایت شده كه گفت: به حضرت موسی بن جعفر علیه السلام عرض كردم: من از پدر شما پرسیدم كه امام بعد از او كیست؟ آن جناب شما را تعیین فرمود، پس چون آن حضرت رحلت نمود مردم به راست و چپ گراییدند ولی من و اصحابم بر یقین خود بر امامت شما باقی بودیم، اكنون بفرمایید كدام یك از پسران شما جانشین شماست؟



[ صفحه 388]



حضرت موسی بن جعفر (ع) فرمود: پسرم، علی (ع). [7] .

شیخ كشی پس از نقل روایت فوق گوید: این حدیث دلیل بر كمال عقل و اهتمام نصر در امر دینش می باشد. [8] .

شیخ كشی، از حمدویه از حسن بن موسی از سلیمان صیدی، از نصر بن قابوس روایت كرده كه گفت: من در منزل حضرت موسی بن جعفر (ع) بودم كه آن حضرت دست مرا گرفت و به پشت در یكی از اطاق های منزل برد، و بر سر پا نگه داشت، و در را باز كرد. چون در باز شد، پسرش حضرت رضا (ع) را دیدم كه كتابی در دست داشت و آن را مطالعه می كرد.

حضرت كاظم (ع) به من فرمود: ای نصر! آیا این شخص را می شناسی؟ گفتم: آری، این فرزندت علی (ع) است. حضرت فرمود: می دانی این كتاب چیست كه در آن نظر می كند؟ گفتم: نه. فرمود: این كتاب جفر است كه فقط نبی یا وصی نبی اطلاع بر حقایق و معانی آن پیدا می كند.

حسن بن موسی گوید: به جان خودم سوگند كه نصر، موقعی كه از وفات حضرت موسی بن جعفر (ع) آگاه شد، دیگر شك و تردیدی در امر امامت حضرت رضا (ع) (همانند دیگران كه متوقف شدند) پیدا نكرد. [9] .

در كافی، از نصر بن قابوس روایت شده كه گفت: حضرت صادق (ع) فرمود: اطعام دادن به یك مؤمن نزد من محبوب تر است از آزاد كردن ده بنده و گزاردن ده حج.

نصر گوید: با تعجب عرض كردم: ده بنده و ده حج؟! فرمود: یا نصر! اگر شما طعامش ندهید می میرد یا زبونش می سازید، زیرا او، از فرط گرسنگی، نزد ناصبی می رود و از او سؤال می كند، و مردن برایش ز سؤال كردن از ناصبی بهتر است. ای نصر! هر كه مؤمنی را حیات بخشد چنان است كه همه مردم را حیات بخشیده است؛ و اگر به او اطعام نكنید او را كشته اید، و اگر اطعامش كنید او را حیات بخشیده اید. [10] .



[ صفحه 389]



نویسنده گوید: نصر بن قاموس لخمی از آل ابوالجهم قابوسی است كه از اولاد قابوس بن نعمان بن منذر بود، و ایشان در كوفه بیتی كبیر و جلیل بودند، و از ایشان است: ابوحسین سعید بن ابی جهم و پسران او: حسین بن سعید و منذر بن سعید؛ و محمد بن منذر، و منذر بن محمد بن منذر، و سعید مردی ثقه و موجه در شهر كوفه بوده است.



[ صفحه 391]




[1] رجال الطوسي، ص 324.

[2] رجال الطوسي، ص 362.

[3] رجال نجاشي، ص 301 - رجال علامه حلي، ص 175 - رجال ابن داود، جزء اول، باب نون.

[4] كتاب الغيبة، طوسي، ص 210.

[5] كتاب الغيبة، طوسي، ص 210.

[6] ارشاد، مفيد، فصل نص بر امامت علي بن موسي الرضا (ع)، ص 278.

[7] اصول كافي، ج 1، باب اشاره و نص بر ابوالحسن الرضا (ع)، ص 250 - عيون اخبار الرضا (ع)، باب 4، ح 22 - ارشاد مفيد، فصل نص بر امامت علي بن موسي الرضا (ع)، ص 279 - كتاب الغيبة، طوسي، ص 27 - رجال كبير، ص 353.

[8] اختيار معرفة الرجال، ص 451.

[9] رجال كشي، ص 382.

[10] اصول كافي، ج 2، باب اطعام مؤمن، ص 163.